Yedek Parça

Güç Aktarma Organları

Nihai tahrik ve Şanzıman elemanları, gücü zemine aktarmak ve Cat iş makinalarının çeşitli uygulamalarını sürdürmek için birlikte çalışır. Mükemmel bakım ve tamir seçenekleri ile beraber orijinal Cat aktarma organları elemanları, maksimum üretkenlik ve daha düşük sahip olma ve kullanım maliyetlerini getirir.

Aktarma organları öğeleri şunlara dayanmalıdır:

  • Yüksek tork
  • Yüksek darbe yükleri
  • Sık yön ve vites değişiklikleri

Caterpillar Şanzımanını ve nihai tahrik öğelerini bu talepleri dikkate alarak tasarlar ve üretir. Sonuç makinenizin ömrü boyunca daha uzun süre ve daha güçlü çalışan bir aktarma organıdır.

Güç Aktarımı Parçalarının Ömür Döngüsü

1. Seviye 1 Aktarma Organ Parçaları:

  • Rulmanlar
  • Sızdırmazlık Elemanları

En hızlı aşınan parçalardır. Tekrar kullanılamazlar. Diğer seviye aktarma organ parçalarına göre daha ucuzdurlar. Ancak tekrar kullanılabilir parçalar açısından hayati önem taşırlar. Zamanında değiştirilmez, uzun süre hatalı şekilde kullanılırlarsa tekrar kullanılabilir parçaların kullanılabilme olanağı ortadan kalkabilir. Bu sebeple zamanında değiştirmek çok önemlidir.

2. Seviye 1 Aktarma Organ Parçaları:

  • Pleyt
  • Diskler
  • Çevre dişlileri
  • Son aktarma dişlileri

Daha yavaş aşınan, tekrar kullanılabilir parçalardır. Tekrar kullanılabilmeleri ne kdar temiz kullanıldıklarına bağlıdır.

3. Seviye 1 Aktarma Organ Parçaları:

  • Şanzıman muhafazaları, miller, taşıyıcılar ve dişliler
  • Son aktarım muhafazaları, göbekler ve miller

En uzun ömre sahip, bakımları düzgün yapıldığı sürece hiçbir zaman değiştirilmesine gerek olmayan parçalardır.

Şanzıman

Motordan gelen güç, hızını, yönünü ve kuvvetini kontrol ederek yararlı bir güce çevrilmelidir.

Şanzımanlar bunu çeşitli araçlar ile gerçekleştirir:

  • Hidrolik planet dişli
  • Hidrostatik/Hidrolik tahrik

Bu yöntemlerin her biri aşağıda belirtilenlerin farklı özelliklerini sağlar:

  • İlerleme hızı
  • Tork
  • Debriyaj manevra kabiliyeti
  • Hidrolik sistem kuvveti

Yaptıkları işlerin çok çeşitli olması nedeniyle, Cat ürünleri birçok farklı çeşit Şanzıman kullanır; her biri, motor gücünü münferit makineler tarafından ihtiyaç duyulan hız ve gücün tam kombinasyonuna dönüştürmek için tasarlanmıştır.

Şanzıman Arıza Göstergeleri

Arıza Göstergeleri      Olası Nedenler Çözümler
Duraksama / Kayma Aşınmış pleytler veya diskler
Bağlantı ayarlanamıyor
Düşük sıvı seviyesi
Bağlantı serbest değil
Yanlış basınç ayarları
Yanlış yağ kullanımı
Teknik analiz – Borusan servis kontrolü
Teknik analiz – Borusan servis kontrolü
S.O.S. Hizmetleri
Müşteri ile Borusan Servisi görüşmeli
Anormal Sesler Aşınmış dişliler / yataklar
Yağ kanal giriş yerinde pislik
Havalandırma / kavitasyon
Düşük sıvı seviyeleri
Teknik analiz - Borusan
S.O.S. Hizmetleri
Müşteri ile Borusan Servisi görüşmeli
Titreşim Eğilmiş tahrik mili
Dişli arızası
Yatak arızası
Teknik analiz - Borusan
S.O.S. Hizmetleri
Müşteri ile Borusan Servisi görüşmeli
Hararet Yanlış yağ kullanımı
Tıkanmış radyatör
Aşınmış pompa / basınç tahliye valfı
Aşınmış ya da zarar görmüş keçeler
Düşük yağ seviyesi
Aşınmış ya da kirlenmiş kontrol valfı
Borusan servisi ile görüşülmeli
Teknik Analiz Kontrolü
Filtrede / Manyetik
Süzgeçte çapak
Giriş kanalında pislik
Yanlış yağ kullanımı
Uzatılmış yağ değiştirme periyodu
Aşınmış dişliler / rulmanlar
S.O.S. Hizmetleri
Müşteri ile Borusan Servisi görüşmeli
Kaçaklar
Aşınmış, sert, çatlamış
Keçeler, contalar
Teknik analiz – Borusan servis kontrolü
Müşteri ile Borusan Servisi görüşmeli
Anormal sesler Aşınmış, sert, çatlamış
Keçeler, contalar
Teknik analiz-Borusan servis kontrolü
Müşteri ile Borusan servis görüşmeli
Komponent kontrolü/Onarımı
Borusan servisi ile görüşmeli
Tune up ayarları
Güç eksikliği Regülatör bağlantısının yanlış ayarlanması
Arızalı yakıt enjektöleri/memeleri
Torkta kaçırmalar
Yanlış ayar noktası
Yakıt filtresi kirlenmiştir
Hava filtresi kirlenmiştir
Düşük kalite yakıt
Teknik analiz – Borusan servis kontrolü
Teknik analiz-Borusan Servis Kontrolü
Tune up ayarları
Aşırı hararet Arızalı termostat
Hatalı ayar ya da aşınmış kayışlar/kasnaklar
Yanlış kullanım tekniği
Tıkanmış radyatör petekleri
Yetersiz soğutma suyu miktarı
Hava filtresi kirlenmiştir
Teknik analiz – Borusan sevis kontrolü
Müşteri ile Borusan servis görüşmeli
Müşteri/Borusan görüşmesi
Soğutma sisteminin bakımı
Tune up ayarları
İlk çalıştırmada zorlanma Arızalı yakıt enjektörleri/memeleri
Yanlış ilk çalıştıma tekniği
Aşınmış yakıt enjektör pompası
Kaçıran tork konventörü
Düşük krank dönüş hızı
Düşük kalite yakıt (düşük setan oranı ya da yakıtta su)
Teknik analiz-Borusan servis Kontrolü
Tune up ayarları
Yağ seviyesi dolu çizgisinin üstünde Karterde soğutma sıvısı/yakıt sızıntısı
Yanlış yağ doldurma görüşmeli
SOS yağ analizi
Müşteri ile Borusan servisi görüşmeli
Yağ filtresinde metal çapaklar Kartere soğutma sıvısı/yakıt sızıntısı
Yağ değiştirme periyodu uzatılmış
Hasarlı yataklar
Yanlış yağ kullanımı
Giriş kanallarında pislik
SOS yağ analizi
Müşteri ile Borusan servisi görüşmeli

Tork Konventör

Motorda üretilen güç, tork değiştiricisinde çoğaltılır ve sonra bu güç, aktarma organları öğelerinin geri kalanı tarafından kullanılmak üzere şanzımana aktarılır.

Bazı Cat makineleri, geleneksel tork değiştiricisi yerine torku, ön ve arka akslar arasında, arka aksa torkun çoğunluğu iletilerek, bölen bir tork bölücü kullanır.

Temel Öğeler:

  • İmpeler
  • Türbin
  • Stator

Temel İşlevleri:

  • Motoru ve Şanzımanı bağlar
  • Gücü motordan Şanzımana iletir
  • Motorda üretilen gücü çoğaltır

Tahrik Mili
Tahrik Mili güç aktarma öğelerini bağlama aracıdır. Tahrik elemanlarının aynı hizada olmamasına imkân tanır. Çıkış mili bir çatal ve tahrik mili yoluyla Şanzımana veya doğrudan Şanzımanın giriş dişlisine bağlanır. Caterpillar’ın uygun ölçümler ve kesin imalat için net tasarımı uygun dişli hizalamasını temin eder. Özel ısıl işlem, uygun yüzey sertliğini, çekirdek sertliğini ve sertleştirilmiş derinliği elde eder.

Diferansiyel

Motorda üretilen güç, tork değiştiricisinde çoğaltılır ve sonra bu güç, aktarma organları öğelerinin geri kalanı tarafından kullanılmak üzere şanzımana aktarılır.

Bazı Cat makineleri, geleneksel tork değiştiricisi yerine torku, ön ve arka akslar arasında, arka aksa torkun çoğunluğu iletilerek, bölen bir tork bölücü kullanır.

Temel Öğeler:

  • İmpeler
  • Türbin
  • Stator

Temel İşlevleri:

  • Motoru ve Şanzımanı bağlar
  • Gücü motordan Şanzımana iletir
  • Motorda üretilen gücü çoğaltır

Tahrik Mili
Tahrik Mili güç aktarma öğelerini bağlama aracıdır. Tahrik elemanlarının aynı hizada olmamasına imkân tanır. Çıkış mili bir çatal ve tahrik mili yoluyla Şanzımana veya doğrudan Şanzımanın giriş dişlisine bağlanır. Caterpillar’ın uygun ölçümler ve kesin imalat için net tasarımı uygun dişli hizalamasını temin eder. Özel ısıl işlem, uygun yüzey sertliğini, çekirdek sertliğini ve sertleştirilmiş derinliği elde eder.

Differensiyel Arıza Göstergeleri

Arıza Göstergeleri      Olası Nedenler Çözümler
Eğilmiş ya da
Hasarlı Hatlar
Harici hasar Teknik analiz – Borusan servis kontrolü
Onarım Belirleme
Müşteri/Bayi görüşmesi
Anormal Sesler
(Düz giderken)
Aşınmış dişliler/yataklar
Pinyon dişlisinin ayarlanması gerekiyor
Giriş yerinde kir
Düşük sıvı seviyesi
Teknik analiz – Borusan servis kontrolü
Onarım Belirleme
Müşteri/Bayi görüşmesi
Anormal Sesler
(dönerken)
Aşınmış diferansiyel muhafazası grubu
Aşınmış istavroz
Aşınmış istavroz dişlileri
Teknik analiz – Borusan servis kontrolü
Onarım Belirleme
Müşteri/Bayi görüşmesi
Titreşim Dişli Arızası
İstavroz arızası
Diferansiyel arızası
Yatak arızası
Teknik analiz – Borusan servis kontrolü
Onarım Belirleme SOS Hizmetleri
Mıknatıs üzerinde
Çapak Tapa
Yabancı madde girişi (toz/kalıntı)
Uzatılmış yağ değiştirme periyodu
Aşınmış dişliler/yataklar
S.O.S. Hizmetleri
Müşteri / Bayii görüşmeli
Kaçaklar
Aşınmış, sert, çatlamış
Keçeler, contalar
(pinyon/diferansiyel) Aşınmış yataklar
Rulman hasarı
Onarım Belirleme
Müşteri/Bayi görüşmesi
Hararet Yanlış yağ kullanımı
Düşük sıvı seviyesi
Aşınmış ya da zarar görmüş contalar
Teknik analiz – Borusan servis kontrolü
Onarım Belirleme
SOS Hizmetleri
Müşteri/Bayi görüşmesi

Nihai Tahrik

Nihai tahrik güç aktarma organlarının önemli bir bölümüdür. Tekerleklere veya palet takımına güç uygulayan elemanlardır.

Paletli traktörün nihai tahrikleri bir bakıma farklıdır ama aynı işlevi görürler. Dönme hızını azaltır ve torku yükseltirler. Aslında burası, dişliler, en büyük tork artışının meydana geldiği yerdir. Bu durum nihai tahriklerden sonraki elemanların daha küçük olmasını sağlayarak ağırlıktan ve alandan tasarruf sağlar.

Cat makinelerinde kullanılan dört çeşit nihai tahrik bulunmaktadır:

  • Transfer Dişlisi Tek Redüksiyon
  • Transfer Dişlisi Çift Redüksiyon
  • Güneş Dişlisi Tek Redüksiyon
  • Güneş Dişlisi Çift Redüksiyon
Frende Kayma

Nihai Tahrik Arıza Göstergeleri 

Arıza Göstergeleri      Olası Nedenler Çözümler
Aşınmış pleytler ve diskler
Yanlış yağ kullanımı
Bağlantı ayarlanamıyor
Teknik analiz – Borusan servis kontrolü
Onarım gerekebilir Müşteri ile Borusan
Servisi görüşmeli
Anormal Sesler Aşınmış pleytler ve diskler
Giriş kanalında pislik
Düşük yağ seviyesi
Teknik analiz – Borusan servis kontrolü
Onarım gerekebilir Müşteri ile Borusan
Servisi görüşmeli
Hararet Yanlış yağ kullanımı
Düşük yağ seviyesi
Aşınmış ya da zarar görmüş keçeler
Teknik analiz – Borusan servis kontrolü
Onarım gerekebilir Müşteri ile Borusan Servisi görüşmeli
Müşteri/Bayi görüşmesi SOS Hizmetleri
Mıknatıslı Tapa Üzerinde Çapak Giriş kanalında pislik
Yanlış yağ kullanımı
Yağ değiştirme periyodu uzatılmış
Disk parçalanması
Dişliler kırılmış, rulmanlar hasarlanmış
SOS Hizmetleri
Müşteri ile Borusan Servisi görüşmeli
Titreşim Dişli arızası
Cer dişlisi arızası
Rulman hasarı
Teknik analiz – Borusan servis kontrolü
Onarım Gerekebilir Müşteri ile Borusan
Servisi görüşmeli
SOS Hizmetleri
Müşteri/Bayi görüşmesi
Sızıntılar Aşınmış, sert, çatlamış keçeler ve contalar
Cer grubu hasarı
Rulman hasarı
Onarım Gerekebilir
Müşteri ile Borusan Servisi görüşmeli
Anormal sesler Aşınmış, sert, çatlamış
Keçeler, contalar
Teknik analiz-Borusan servis kontrolü
Müşteri ile Borusan servis görüşmeli
Komponent kontrolü/Onarımı
Borusan servisi ile görüşmeli
Tune up ayarları
Güç eksikliği Regülatör bağlantısının yanlış ayarlanması
Arızalı yakıt enjektöleri/memeleri
Torkta kaçırmalar
Yanlış ayar noktası
Yakıt filtresi kirlenmiştir
Hava filtresi kirlenmiştir
Düşük kalite yakıt
Teknik analiz – Borusan servis kontrolü
Teknik analiz-Borusan Servis Kontrolü
Tune up ayarları
Aşırı hararet Arızalı termostat
Hatalı ayar ya da aşınmış kayışlar/kasnaklar
Yanlış kullanım tekniği
Tıkanmış radyatör petekleri
Yetersiz soğutma suyu miktarı
Hava filtresi kirlenmiştir
Teknik analiz – Borusan sevis kontrolü
Müşteri ile Borusan servis görüşmeli
Müşteri/Borusan görüşmesi
Soğutma sisteminin bakımı
Tune up ayarları
İlk çalıştırmada zorlanma Arızalı yakıt enjektörleri/memeleri
Yanlış ilk çalıştıma tekniği
Aşınmış yakıt enjektör pompası
Kaçıran tork konventörü
Düşük krank dönüş hızı
Düşük kalite yakıt (düşük setan oranı ya da yakıtta su)
Teknik analiz-Borusan servis Kontrolü
Tune up ayarları
Yağ seviyesi dolu çizgisinin üstünde Karterde soğutma sıvısı/yakıt sızıntısı
Yanlış yağ doldurma görüşmeli
SOS yağ analizi
Müşteri ile Borusan servisi görüşmeli
Yağ filtresinde metal çapaklar Kartere soğutma sıvısı/yakıt sızıntısı
Yağ değiştirme periyodu uzatılmış
Hasarlı yataklar
Yanlış yağ kullanımı
Giriş kanallarında pislik
SOS yağ analizi
Müşteri ile Borusan servisi görüşmeli

Frenler

Frenler bir makineyi yavaşlatan, durduran veya sabit tutan öğelerdir. Cat makinelerinde arazi maden kamyonları gibi tekerlekli makinelerin tekerlekleri üzerine yerleştirilmişlerdir. Paletli makinelerde aks milleri üzerine yerleştirilmişlerdir.

Frenler, genelde fren kampanası gibi dönen bir yüzeye karşı fren pabucu gibi dönmeyen bir yüzeyi bastırarak çalışır. Sonuçta oluşan sürtünme makineyi durdurur. İkisinin buluştuğu bu noktada makinenin eylemsizlik kuvveti bazen fırın sıcaklığı kadar yüksek bir ısıya dönüşür.

Yaptıkları işlerin farklı olması nedeniyle farklı tür makinelerin frenleme gereklilikleri farklılık gösterir. Her makinenin kendi ihtiyaçlarını karşılayan frenleme sistemine sahip olmasını temin etmek için, Caterpillar dört çeşit frenleme sistemi kullanır:

  • Genişleyen İç Fren pabucu
  • Kaliper Diski
  • Islak Disk
  • Genişletici Boru